نمونه برداری پستان تحت گاید سونوگرافی

نمونه برداری پستان تحت گاید سونوگرافی | سونوگرافی و رادیولوژی دیجیتال اکباتان | دکتر بهنام غیاثوند

بیوپسی ضایعات پستان چیست؟

بیوپسی سینه روشی است که در آن پزشک یک نمونه کوچک از بافت پستان را تهیه کرده و آن را جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال می‌نماید تا مورد بررسی قرار بگیرد.

گزارش آزمایشگاه پس از ارزیابی بافت سینه می‌‌تواند به پزشک در خصوص نیاز به انجام عمل جراحی و روش‌های درمانی کمک می کند.

برای کدام بیمار نمونه برداری از پستان انجام میشود؟
نمونه برداری وقتی انجام میشود که توده ای شک برانگیز در پستان پیدا شود. این توده میتواند در معاینه و یا در تصویربرداری (ماموگرافی یا سونوگرافی) پیدا شود.

بهترین روش نمونه برداری چیست؟
ترجیح بر این است که تاحد ممکن از نمونه برداری باز (در اتاق عمل ) کمتر استفاده شود و این که نمونه برداری با هدایت سونوگرافی انجام شود، با پیشرفت تکنولوژی تصویربرداری امروزه تحت هدایت سونوگرافی از ضایعه مشکوک با سوزن مخصوص نمونه برداری انجام گردد و در صورت کوچک بودن ضایعه گاید مخصوص روی پروب سونوگرافی نصب می گردد که با هدایت آن از منطقه مورد نظر نمونه برداری با دقت بالا صورت میگیرد، در موسسه رادیولوژی و سونوگرافی اکباتان تمام پروبهای سونوگرافی مجهز به گاید مخصوص هدایت سوزن بوده و نمونه برداری با سوزن تمام اتوماتیک انجام می پذیرد.

مراحل بیوپسی  :

در ابتدا منطقه مورد نظر استریل شده و تحت بی حسی موضعی قرار میگسرد، پس انجام بیوپسی محل تا 1 روز پانسمان بوده و بعد از آن بیمار می تواند پانسمان را برداشته و استحمام کند.

بعد از بیوپسی هیچگونه استراحتی نیاز نبوده و بیمار می تواند فعالیت عادی روزانه را داشته باشد ،فقط توصیه می شود تا 24 ساعت از فعالیتهای شدید ورزشی اجتناب نماید.

مدت زمان نمونه برداری پستان چقدر است؟
برای روش های سرپایی که با بیحسی موضعی انجام میشوند بستری لازم نیست و حدود نیم ساعت طول میکشد.

بیمار قبل از نمونه برداری باید به چه نکاتی توجه کند؟
عموما توصیه میشود شب قبل از هر گونه عمل جراحی بیمار استحمام کند. اگر بیمار به داروی بیحسی حساست دارد حتما باید پزشک را مطلع سازد. اگر بیمار داروی خاصی مصرف میکند باید آنرا با پزشک در میان بگذارد. مصرف آسپیرین قبل از نمونه برداری با سوزن ظریف اشکالی ندارد ولی برای سایر روش ها بهتر است با نظر پزشک مربوطه به مدت یک هفته قطع گردد.

آیا نمونه بردای یک توده بدخیم می تواند موجب پخش شدن آن شود؟
در بعضی تومورها بله اما در تومور پستان این عارضه مطرح نیست.

آیا نمونه برداری به لحاظ زیبایی میتواند مشکل ساز باشد؟
در روش های سوزنی محل زخم جراحی حدود ۲ تا ۳ میلی متر است و عارضه ای به لحاظ زیبایی به جا نخواهد گذاشت.
      

اخبار مشابه